Monday, September 26, 2016

රංගයි සිරසයි



රංග කියූ දේ කියා අවසන්ය.එහෙත් සිරස තවමත් රංගව කරට ගෙන බිම තබා නැත.ඔහුව ඔසවා ගෙන යන්නේ වතුර නැති වලකට අත හරින්නට විය යුතුය.නමුත් රංග කළන්සූරිය ප්‍රවෘත්ති අධ්‍යක්ෂ තනතුර ඉල්ලා ගත් දෙයක් නොවන නිසා ඔහුට එය අතහැර යාම කජ්ජක් නොවන බව මේ වන විටත් පැහැදිළි කර අවසන්ය.

මට හිතෙන හැටියට රංග සිරසට නොව තවත් රජයේ ඉහළ මාධ්‍ය කණ්ඩායම්වලටද දිරවිය නොහැකි චරිතයකි.ඒ ඔහු පවතින මාධ්‍යය මාධ්‍ය ලෙස විශ්වාස නොකරන බවට හැඟෙන කතාම පතුරන නිසාය.නමුත් නිදහස් මාධ්‍යයක් පතන අයෙකුට සහ වගකිව යුතු මාධ්‍ය සදාචාරයක් මෙරට ස්ථාපිත කිරීමට රංග වැන්නෙක් අවශ්‍යය වන්නේය.

එහිදී රංගට සිරසවත්,සිරසට රංගවත් අත හැර යා නොහැකිය.

මම ගංවතුරෙන් හොදින්ම බැට කෑ අයෙක්ය.තවම එහි සුබසාධන යාන්ත්‍රණය නිවැරදිව අප වෙනුවෙන් ක්‍රියාත්මක වී නොමැත.ඒ මා පදිචිව සිටින ග්‍රාම සේවා කොට්ඨාශයේ ග්‍රාම සේවකගේ අපූරුවය.හරියටම මගේ ගෙදරින් වෙන් වන අල්ලපු වැටේ සිටින ග්‍රාම සේවක ඒ අතින් මරු ය.ඔහු ඒ ප්‍රදේශයට කළ සේවය ජනතාව නැවත ප්‍රකෘතියට ගෙන ඒම වෙනුවෙන් දැරූ වෙහෙස සම්මාණනීය කළ යුතු තරම්ය.

ග්‍රාම සේවක එසේ වූ විට ඇති වන ප්‍රතිපල ගැන මට ගංවතුර සමයේ අත්දැකීම් ගණනාවක් ඇත.මා දන්නා හඳුණන මිතුරන්ගෙන් මා අවට සිටින මිනිසුන්ට විශාල ලෙස උපකාර කරන්නට මට සිදු විය.ඒ රාජ්‍ය යාන්ත්‍රණයේ තරමය.ඇතැම් විට කොළොන්නාව ප්‍රදේශය භාරව ජනාධිපති කාර්යාලයෙන් යොඳවා සිටි මහතාට ද මේ තත්ත්වය විධිමත් කිරීමට හැකි නොවුණේ ඔහු කෙතරම් උනන්දුවක් දැක් වුව ද,මිනිසුන්ගේ හුරුව කණපිට ගැසීමට නොහැකි බැවින්ය.

එවැනි අවස්ථාවක දී සිරස පමණක් නොව අනෙකුත් මාධය ආයතන ද සිය ප්‍රවෘත්ති සම්බන්ධතා යොදා ගනිමින් කළ සේවය අගය කළ යුතුය.එහෙත් ඒවා ද නිසි පරිදි සිදු වූවා යැයි කියන්නට නොහැකිය.මොකද මේ කිසිවක් ඇතැම් දුෂ්කර ප්‍රදේශවලට නොපැමිණ රූපගත කිරීම් පහසු තැන් වලින් නැවතුණු බැවින්ය.එවා නැවත එතැන් හී සිට බෙදා හැරීම පැවරෙන්නේ යළිත් සුපුරුදු සාධාරණ නොවන කුසීත ක්‍රමවේදයටමය.

නමුත් ඒ මාධ්‍ය කාර්යය සුබ සාධන ක්‍රියාවක් නොවී වාර්තාකරණයකට පමණක් සීමා වුවා නම් ප්‍රශ්නය මීට වඩා බරපතල විදිහට රටට දැනෙන්නට තිබුණු බව රංග වුව පිළිගත යුතුය.නමුත් රංග පෙන්වා දෙන පරමාදර්ශි මාධ්‍ය මාධ්‍යයකට ප්‍රතික්ෂේප කළ නොහැකි තත්ත්වයකි.

එසේ නම් සිරස රංග ඉලක්ක කර ගත යුත්තේ නොවේ.රංග සමඟ එකට සිට ගෙන සිය ආයතනයට සුබ සාධන කාර්ය කරන්නට සිදු වූ ඇත්ත තත්ත්වය ලෝකයට ඉදිරිපත් කළ යුතුය.ඔවුන්ට පුරවැසියන් ලෙස සහ පුරවැසියන් සංවිධානය කළ හැකි ව්‍යහුයක් සහිත ආයතනයක් විදිහට සමාජයේ ඉටු නොවන වගකීමක් සඳහා ජනතාව පෙළ ගැස්වීමට සිදු විය.

රජයේ ආපදා කළමණාකරනය කරන්නට ඇති ආයතන සියල්ල මේ ගැටුම ගැන ලැජ්ජාවට පත් විය යුතුය.මෙවැනි සංවාදයකට හිදැසක් තැනෙන්නේ ඔවුන් විසින් අත හරින ලද වගකීම්වලින් බව පැහැදිළිය.ආපදාවට පත් වූ අය වෙනුවෙන් කටයුතු කිරීමට රජයේ නිලධාරීන් ක්‍රියා කරන්නේ දැනටද කබලෙන් ලිපට වට්ටමින්ය.

සිය වැඩ කටයුතු වතුරට සේදී ගිය මිනිසුන්ට හාල් කිලෝ 10 හෝ වෙනත් සොච්චම් සහනාධාරයක් වෙනුවෙන් පැය ගණනක් පෝලිම්වල සිටින්නට සිදු වීම කෙතරම් අමානුෂිකද යන්න මෙහිදී අවධානයට ලක් කළ යුතුය.උදාහරණයකට මේ මෑත දවසක රුපියල් දෙදහසක බඩු මල්ලක් වෙනුවෙන් ලැබුණු තැපැල්පත මගේ පුතු (ඔහුගේ තත්ත්වය දන්නා අය ඔහු ගැන දනියි) විසින් අතුරුදහන් කර ඇත.නමුත් එහි සඳහන් දුරකතන අංකයක් හරහා සම්බන්ධ තොරතුරු දැන ගැනීමට හැකියාව ඇති බැවින් ඒ අංකය අපේ නිවසේ වාතාවරණය දන්නා බැවින් බිරිඳ ලියා ගෙන තිබිණ.

එහි සඳහන් නම ඇත්තියගේ දුරකතනය වැඩ කළේම නැත.ඒ සම්බන්ධිකාරකගේ වගකීමය.ඒ නිසා ඒ බඩු මල්ල අහිමි වූ අතර අපව සම්බන්ධිකරණය කරන්නට අපගේ තොරතුරුවලට ඇමතුමක් දි එම තැපැල්පත හමුවූයේද නැද්ද යන්නවත් ඔවුන් විමසා සිටියේ ද නැත.

රජයේ නිලධාරීන් සිරස මෙන් එක දවසක් කටයුතු කළා නම් ග්‍රාමසේවා වසමට අදාළ තැනෙක විශ්වසනීය පුද්ගලයෙක්ට මෙම සහනාධාර බෙදීමේ වගකිම පවරා ඔවුන් ද සහභාගි වී මේ කාර්ය කළ හැකිව තිබුණි.රාජ්‍ය සේවකයාට එය වගකීමක් ලෙස දැනෙන්නේ නැත්තේ ඇයි ද යන්න විමසා බැලීම නොවටී.වැඩවසම් ක්‍රමයකට වැඩ කරන නෝනාවරුන් මහත්තුරුන් ඒ ආකාරයට කාලය වැය නොකළ යුතු බව ක්‍රමය විසින් ඒත්තු ගන්වා ඇත.

අද රැකියා සොයා එන බොහෝ දෙනෙක් රජයේ රැකියාම බලාපොරොත්තු වන්නේ නිදහස නිසා බව පවසන විට රට නිදිහස් වීමට කෙතරම් කාලයක් යනු ඇද්දැයි සිතා ගැනීමටවත් නොහැකිය.මේ ක්‍රමය ඇතුළේ මාධ්‍යයට සිය සංවිධානාත්මක හැකියාව තොරතුරු වාර්තාකරණයට සහ ගවේෂණයට වඩා දෙයකට භාවිතා කළ යුතුය.

මා ක්‍රීඩා මාධ්‍යවේදියෙක් ලෙස කළේ ද එයමය.ලියා පළ කිරීමෙන් නොනැවතෙන බව දන්නා නිසාම වගකිවයුත්තන්ට ඇවිටිලි කරන්නට විය.සාධාරණය ඉටු වන තුරු දන්නා කියන හැම සම්බන්ධතාවයක්ම යොදා ගනිමින් මේ තෙරපීම සිදු කළේය.

ඇතැම් විට අයෙක්ට නවාතැන් මගේ නිවසේ ලබා දීම ආසන්නම විසඳුම විය.රජය එය වගකීමක් ලෙස භාර ගන්නට චක්‍රලේඛ පෙරළමින් දගළන විට දරුවාගේ ක්‍රීඩාව නැවතී යා හැකි බව මා අත්දැකීමෙන්ම දැන සිටි බැවින් පළමුව මගේ මැදිහත්වීම කළේය.

උදාහරණයකට ඊයේ සජිත් ප්‍රේමදාස මහතා අතින් නිවාස ලැබුණු ගයන්තිකා සහ නිමාලි පෙන්වා දිය හැකිය.නිමාලිට පෙර මහවැලි කළාපයේ සිටි දක්ෂතම ක්‍රීඩිකාවන් වූයේ ගයන්තිකා සහ ඇගේ සොහොයුරිය නිලංකා ය.ඔවුන් දෙදෙනා ජාතික මට්ටමෙන් ද දක්වා ඇති දක්ෂතා සැළකිල්ලට ගෙන ඔවුන්ට ඉඩම් ලබා දෙන බවට මහවැලියෙන් ලැබුණු පොරොන්දුව වසර ගණනක් ඉටු වී නොතිබිණ.ඒ නිසාම එක්තරා ඇඹිලිපිටියේ පැවත්වෙන මහවැලි ක්‍රීඩා උළෙලකට මෙම ක්‍රීඩිකාවන් සහභාගි නොවන බව දැන ගන්නට ලැබිණ.එය ක්‍රීඩා උළෙලේ ආලෝකයට ගැටළුවකි.නිලධාරීන් ද එය දැන සිටියේය.

අපේ මාධ්‍ය හිතවතුන් හරහා එම සහභාගීත්වය සනාත කර දෙන ලෙස මහවැලි අමාත්‍යංශයේ නිලධාරීන් ඉල්ලිමක් කළේය.ඒ වන විට නිලංකා විශ්ව විද්‍යලයේ පරික්ෂණයකට සූදාන්මව සිටියාය.නමුත් ගයන්තිකා සිටියේ ගමේය.(සූරියවැව) මා ඇයට කතා කළ විට ඔවුන්ට සිදු වී ඇති අකටයුත්ත සහ රැවටීම ගැන පැවසීය.මා ඇයට ඉඩම ලබා දෙන බවට පොරොන්දු විණි.එය අභියෝගයකි.ඇය දිව්වාය.දක්ෂතම ක්‍රීඩිකාවද වූවාය.අනතුරුව දිනපතා ලක්බිම හරහා බලධාරීන්ට ඉඩම සහ ක්‍රීඩිකාවන් දෙදෙනා ගැන මතක් කරන්නට විය.වගකිවයුත්තන්ට කතා කරන්නට විය.අවසානයේ රාත්‍රියක 11 ට පමණ එවකට මහවැලි ඇමතිව සිටි මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මහතා සිය පෞද්ගලිකව ලේකම්ව සිටි ජයසිංහ මහතාට පවසා තිබුණේ මගේ උනන්දුව ගැන කියමින් ඒ දෙදෙනාට ඉඩම් ලබා දීමට අවසර දුන් බව ඒ මොහොතේම කියන ලෙස ය.

නිමාලි ගැන ම වරක් නොව කිහිපවරක්ම කියා ඇත.ඇය මා නොසිටින්නට නොදුවන්නට ද තිබිණ.එය ඇයත්,ඇයගේ පුහුණුකරුවාත් දන්නේය.හැබැයි මේ කිසිවක් අන් මාධ්‍යවලට ප්‍රවෘත්ති නොවිණි.ඒ මා ඔවුන්ගේ මාධ්‍යයේ නොවන බැවින්ය.ඛේදය එයය.මාධ්‍ය අයිතිකරුවන් මාධ්‍යවේදීන් බිඳවා තිබීමය.ඒ නිසා ඇතිවන තරඟය සුබ සාධනයේදී ද දැනෙන්නට ඇත.ඒ නිසා පළමුව වාර්තාකරණය ලෙස රංග හඳුන්වන කාරණය එක හෙළාම පිළිගත යුතු වගේම මාධය ආයතන විසින් ස්වීය හැකියාවන් සහ බලපරාක්‍රමයන් යොදවාගෙන සුබසාධන කටයුතුවල නියැලීම ද වරදක් නොවන්නේය.

නමුත් තරඟය නිසා නිවැරදිව වාර්තාවන් ලැබෙන්නේ නැතිවාක් මෙන්ම ප්‍රවෘත්ති සඳහා කරන සුබ සාධන වැඩවලදී,සුබසාධනයේ වැඩි පරාසයක් කැමරාවලට ගමන් කළ හැකි මට්ටමේ නවතින නිසා නිවැරදිව සම්පත් බෙදීයාමේ ගැටළුව විසඳෙන්නේ නැත.උදාහරණයකට මා දින දෙකක් වහලයේ සිටියේය.ඒ වතුර පොදක්වත් ද නොලබමින්ය.මා පේන මානයේ ඉදිරිපස නිවසේ ආරක්ෂා සහිතව සිටින අයට ද කිසිවක් කළ නොහැකිය.ඔවුන් ද කනු වෙනුවට හැඩුවේය.කිසිම සංවිධානයකට අයත් නොවන ඒ ගෙදරට පැමිණි හිතවතුන් පිරිසක් මා එම මීටර් කිහිපය රැගෙන යන තුරු මට කිසිවක් නොලැබුණ ද,එළියට ආ පසු දැන ගන්නට ලැබුණේ විවිධ මාධ්‍ය ආයතන මඟින් අනුතරු අඩු පැමිණිය හැකි ප්‍රදේශවලට වීසි කරන්නට තරම් ආධාර ලැබුණු බවය.

මේ සඳහා විසඳුම මාධ්‍ය සුබසාධනයෙන් ඉවත්වීම නොවේය.රාජ්‍ය සහ පෞද්ගලික අංශ එක්ව ප්‍රචාරනය පදනම් නොවුණු සුබසාධනයම පදනම් වූ ආධාර බෙදීමේ වැඩ සටහනක් පැවත්වීමය.මේ පොදු එකඟතා කමිටුව පිහිටුවා ගෙන තිබිය යුතු එකකි.එය ක්ෂණයකින් පිහිටුවීමට වඩා මෙවැනි නිදහස් මොහොතක පිහිටුවා ගෙන කටයුතු කරන්නේ නම් ඉදිරි අවස්ථාවන් හි ඇතිවන තත්ත්වයන්ට මුහුණ දිය හැකි තත්ත්වයක් නිර්මාණය කළ හැකිය.

එය රංගට කළ නොහැකිය.එක්කෝ ජනාධිපති හෝ අගමැති කළ යුතුය.නැතිනම් ආපදා කළමණාකරණ අමාත්‍යවරයා කළ යුතුය.මේ මාධ්‍ය ආයතන මෙන්ම සමාජ සේවා වෙබ් අඩවි මඟින් නිර්මාණශීලි අදහස් ඔස්සේ සියල්ලට පෙර තැබිය යුතු සුබ සාධන කටයුතු කළ පිරිස් ද මේ කමිටුවට එක් කර ගත යුතුය.ගංවතුර කෙතරම් විපතක් කළේ ද යන්න දැන් අමතක වෙමින් යන තරමට කාලය ගෙවී ගොස් තිබේ.තවමත් පශ්චාත් විමර්ශනයක් සිදු වි නැත.එහි දී ආධාර ලබා දීම බෙදා හැරීම සම්බන්ධයෙන් සෙල්ෆි කිහිපයකට පමණක් සීමා වෙමින් මුහුණු පොත ඇතුළු සමාජ ජාලා වෙබ් අඩවි කළ මෙහෙය සහ එය කළ අන්දම රජයට පමණක් නොව මාධ්‍යයට ද දැන ගැනීම වටින්නේය.

ඔවුන් යොදා ගත් පණිවිඩ හුවමාරු තාක්ෂණයම යොදා ගනිමින් වෙන රටක සිටියත් ජලය බෙදා හැරීමට මැදිහත් වූ ලක්ෂමන් නයනකාන්ත වැන්නන් ඒ කමිටුවට අනතර්ජාලය හරහා සම්බන්ධ කර ගත යුතුය.නලින් දිල්රුක්ෂ කළ යෝජනාව නිරාහාර මිනිසුන්ගේ කුස ගින්නට විශාල ආලොකයක් එක් කළේය.කසුන් සමරකෝන්,මංජුල සමරසේකර,හන්සි ජයසිංහ,කසුන් පුස්සෙවෙල,මධුෂාන් නානායක්කාර මේ මොහොතේ මතක් වන නම් කිහිපයකි.වගකීමක් ඇති අයෙක් මේ සටහන බලා කතා කළොත් තවත් මෙවැනි පිරිස් සොයා දෙන්නට හැකිය.

රංගගේ ප්‍රකාශය සහ සිරසේ හැසිරීම ඔස්සේ දෙපිළ බෙදෙන්නට පළමුව අප තේරුම්ගත යුත්තේ ශක්තිමත් ආපදා කළමණාකරන සේවයක් රටට නැති බවය.ඒවා පරණ ලියවිලි වල නීතිමය තත්ත්වයන් සැළකිල්ලට ගෙන කළ නොහැකිය.අද ද සිදුවන්නේ ආපදාවට පත් වූ අයට පැය ගණන් අව්වේ වේලෙමින් පෝලිමේ සිටිමින් ඔවුන් කළ වරදකට දඩුවම් විඳින අයුරෙන්  නිලධාරින් බැහැ දකින්නට අව්වේ තපින්නය.පළමුව මේ පීඩාවෙන් පීඩාවට පත් ජනතාව පීඩනයට ලක් කරන එක නවතා ඔවුන්ගේ සහන ඔවුන් අතරට ගෙනියන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳව කතිකාවක් සැකසිය යුතුය.ඊට රාජ්‍ය ආයතන මෙන්ම,මාධ්‍ය ආයතන ද,සමාජජාලා වෙබ් අඩවි හරහා සේවය කළ අය ද එක් කරමින් සාකච්ඡාවක් ඇරඹිය යුතුය.ඊ ළඟ ගංවතුර,නායයාම හෝ දැඩි නියඟය එන තෙක් මෙය ප්‍රමාද කළ යුතු නැත.

රංගගේ තනතුරට සුදුසු දැණුමෙන් පෙන්වා දෙන කරුණු සහ සිරසේ ඊට ප්‍රතිවිරුද්ධ සටන ඇති වන්නේ ආපාදා කළමණාකරණය පිළිබදව ප්‍රතිපත්තිය සහ ක්‍රියාවට නැංවීම පිළිබදව ඇති හිස් තැන් නිසාය.මේ මොහොතේ සිරස තේරුම් ගත යුත්තේ මෙන්ම අප සිරසින් කල්පනා කර තේරුම්ගත යුත්තේ ද එයයි.ඒ නිසා මීට මැදිහත් වන්නන් සිරස හෝ රංග පසුපස පෝලිම් ගැසිම පසෙකළා ඒ මොහොතේ රජයට කළ නොහැකි වූ ආධාර බෙදීමේ ක්‍රියාවලිය ශක්තිමත් කිරීමට සහ ඒ සඳහා අලුත් අදහස් එකතු කළ පිරිස් එකට එක් කර ජනාධිපිතවරයාගේ ද,අගමැතිවරයාගේද මැදිහත් විම ඇතිව ආපදා කළමණාකරනය පිළිබදව අලුත් ප්‍රතිපත්තියක් සහ ක්‍රියාදාමයක් ඇති කිරීමට මැදිහත් විය යුතුය.

3 comments:

  1. //'රංගගේ ප්‍රකාශය සහ සිරසේ හැසිරීම ඔස්සේ දෙපිළ බෙදෙන්නට පළමුව අප තේරුම්ගත යුත්තේ ශක්තිමත් ආපදා කළමණාකරන සේවයක් රටට නැති බවය.'//

    ශක්තිමත් ආපදා කළමනාකරණයක්? මේ රටට මොන මගුල් ආපදා කළමනාකරණයක් වත් නැහැ. මේ ගංවතුරට මගේ ගෙයත් යට වුනා. වාසනාවකට, අපේ ගමට යන්නට පුළුවන් වූ නිසා, වතුර බැස යනකම් වැටිලා ඉන්නට තැනක් තිබුනා. වන්දිය හැටියට ලංකාවේ වලංගු සල්ලි වලින් රුපියල්ම දහ දාහක්ම ලැබුනා. ඉතින් තව මොනවා ඉල්ලන්නද?

    ගංවතුර ආවේ උදේ පාන්දර. එදා හවසම, නිවෙස් වලින් ඉවත් වන ලෙසට නිවේදනයකුත් කල බව දැනගන්නට ලැබුනා. ඒ ආපදා කලමනාකරනයම මදිද? ආණ්ඩුවේ වැඩ වෙන සාමාන්‍ය ක්‍රමයට නම් නිවේදනය එන්න තිබුනේ සුමාන දෙකකට විතර පසුවයි!

    ආපදා කළමනාකරණයට වෙනම ඇමති කෙනෙකුයි අමාත්‍යාංශයකුයි තියනවානේ. ඒකම මදෑ!


    ReplyDelete
    Replies
    1. හ්ම් හ්ම්
      බලමු උත්සාහ කරලා

      Delete
  2. /////නමුත් ඒ මාධ්‍ය කාර්යය සුබ සාධන ක්‍රියාවක් නොවී වාර්තාකරණයකට පමණක් සීමා වුවා නම් ප්‍රශ්නය මීට වඩා බරපතල විදිහට රටට දැනෙන්නට තිබුණු බව රංග වුව පිළිගත යුතුය.නමුත් රංග පෙන්වා දෙන පරමාදර්ශි මාධ්‍ය මාධ්‍යයකට ප්‍රතික්ෂේප කළ නොහැකි තත්ත්වයකි./////////

    ++++++++++++++++

    ReplyDelete