Monday, November 12, 2018

බඹරකන්දේ රාමා

Image may contain: 3 people, including Srimath Rama, text

රාමා කියන සංගිතවේදියගේ මේ සංගීත ජිවිතයෙ බඹරෙ වැල්ලෙ ගහල කැරකැව්වෙ ලුම්බිණිය.එතනට මේ බඹරෙ අත අරින වැඩේ කරන්න මුල් වෙන්නෙ මම කියන එක බඹරකන්දෙ සංගීත සැදැවේ ඔක්කොම ඉස්සරහ රාමා අත ඇරල දැම්ම නිසා මේ ටික ලියන්න මට හිතුණා.
රාමා හම්බවෙන්නෙ මට 98 විතර.ඒ දෙමටගොඩ අනුරුද්ධ බාලිකා විද්‍යාලයේදි.ඒ අවුුරුද්දෙ මම ඒ පාසල් දැරියන් සමඟ රාජ්‍ය ළමා නාට්‍ය උළෙලට නාට්‍යයක් කළා.ඒ සඳහා පාසල තෝරාගෙන ඉදිරිපත් වෙන විට මම දැනං හිටියා පාසලේ තත්ත්වය.විශාල වේදිකා පසුතල සහ ඇඳුම්වලට යන්න හැකියාවක් නැති ආර්ථික වටපිටාවක රංගනයට විශාල තැනක් හිමි වන ලොකු වැඩ කෑලි නැති වැඩක් කරන්න ඕනි.
මගෙ ආච්චි පුංචි කාලෙ හරි අපූරු කතා කියා දෙනවා.ඒ කතාවක තිබුණා මීයෙක්,පූසෙක්,බල්ලෙක් සහ තමන්ගෙ ගම හාමිනේ දෙවියො කියලා හිතාගෙන වැඩ කරන ගමරාළ කෙනෙක්ගෙ කතාවක්.මේක තමයි මම තෝරා ගත්තෙ.නම වුණේ ගමරාලගෙ දේවාලය.
මේකට සංගිතය කරන්න පාසලේ ගුරුවරයෙක් නැහැ.සංගීත භාණ්ඩ වාදනය කරන්න දන්න දියණිවරුත් නැහැ.ගුරු නිවාසෙ හිටිය අශෝක විද්‍යාලයට ගිය මල්ලි මගේ හැඳුණුම් කමට වයලින් එක ගහන්න එන්නම් කිව්වා.එකම විසඳුම ඉස්සරහ ඉස්කෝලෙ සංගිත මිස්.
"ඒ මිස් හරි හොඳයි,කතා කරමුකො ස්ර්"
පුංචි කෙලි පැටව් ටික මාව වට කරගෙන මිස් ගැන හොයා ගත්තු චරිත සහතිකය දිග අරින්න ගත්තා.අන්තිමට මිස් ආවා.ඒ කොණ්ඩෙ රැලි ගැහුණු හීන්දෑරි කොල්ලෙකුත් එක්ක.මුල් දවස්වල මම උට ගෙදර යන්න අතේ ගාණක් මිට මෙලෙව්වත් දවසක කතා බහක් නැති මේ කොල්ල සල්ලි මගේ පැත්තට තල්ලු කරල ඇහැව්ව 'ස්ර් මේ සල්ලි දෙන්නෙ ස්ර්ගෙ අතින් නේද කියලා"
ඒ සංවාදය කෙළවර වෙන්නෙ මූගේ ජීවිතය මා ඉස්සරහ දිග අරින්නත් මගේ ජීවිතය ඌ ඉස්සරහ දිග අරින්නත් තරමට සමීප වෙලා.ඊට පස්සෙ හුඟක් හවස් වෙනකං රිහසල් තිබුණු දවසක මේ හින්දෑරි ගැටය මගේ ගෙදර නවාතැන් ගත්තා.ස්ර් කෑල්ල අයිය කියන සමීපත්වයට මාරු වුණා.
ඒ නාට්‍යයෙ හිටිය චමන්ති,ශර්මි,යශෝධරා වගේම නාට්‍යය නිසාම හමුවුණ ෆාතිමා ශ්‍යාමා කියල පොඩි කෙල්ලො හතර දෙනෙක්.මරු හඩවල්.
අනේ මංජුල මං මේ කෙල්ලන්ගෙ කටහඩවල්වලට හරිම ලෝභයි සංගීතය උගන්නන්න ආව පුෂ්පා රංජනී මිස් එහෙම කියලා මට කිව්වෙ මේ මා එක්ක එන්න රාමනායක ඒලෙවල් කරන්න ඉන්නෙ මියුසික් එක්කනෙ,නැත්තං මට කළාපයට කතා කරලා මේ ළමයින්ට දවසක් දෙකක් හරි උගන්නන් එන්න පුළුවන් මෙහාට.
මං වැඩේ භාරගත්තා.එතකොට රොජර් පොල්හේන්ගොඩ හිටියෙ.ඒ ගෙදර ඇඩ්ඩ්‍රස් එකෙන් රොජර්ම ඇවිත් මගේ ඉල්ලීමට අද මේ රාමාව ලුම්බිණියට භාර දුන්නා.ඒ භාර දෙන්න ඉස්සරම මම ලුම්බිණියට ඇවිත් සංජකව හමු වුණා.එතකොට ඒලෙවල් කරාට ඌ පැහිච්ච මිනිස්සු ආස්සරය කරන එකෙක් වෙලා හිටියෙ ජීවත් වුණේ ලුම්බිණියෙම නිසා.
මම සංජකට කිව්වා මේ එන කොල්ල අමුතු එකෙක් ඌව ට්‍රැක් එකට දාගනිං කියලා.ඒ නිසා දන්න තරමින් රාමා ට රැග් එක හැටියට ලැබුණෙ උට පුළුවන්ම දේ සිංදු කියන්න.ඒ වගෙම ස්කෝලෙ ගැන කියන්න ආව රාමාගෙන් දැනගත්ත පරිදි ඒකෙ මියුසික්වලින් කැටයම් දාන මරු වැඩ කාරයෙක් හිටියා.ඒ අමිල ඉන්ද්‍රජිත්.(දැනට සරලව කිව්වොත් ඔබ මුහුණු පොතේ දකින විවිධ ගායකයන්ගෙ හඩින් එකම පදවැල ගයන ගායකයා)
මේ අතර ඉස්සර (දැන් තියෙනවද දන්නෙ නැහැ) ලුම්බිණියෙ තිබුණා කෙටි නාට්‍ය තරඟයක්.ඒකෙදි රාමාට ඕන වුණා ඩ්‍රාමා එකක් කරන්න.කට්ටිය හොයාගෙන වැඩේට අත ගහන්න රාමා එතකොට අලුත්.ඒ නිසා මම ඇන්ටන් චෙකොව්ගෙ දුම්කොළය පිටපත දිලා උපදෙස් ටිකක් දුන්නා.රාමා හොදම නාට්‍යය වගේම හොදම නළුවත් වෙලා තිබුණා.මතක හැටියට අමිල තමයි සංගීතය කරල තිබුණෙ.ඒ රාමා සහ අමිල එකතු වෙන තැන. ඊට පස්සෙ කතා ගොඩක් තිබුණත් ඒක ඇති.දැන් බඹරකන්ද තරණය කරමු!
බටහිර සංගිතය කිව්වම ඇහෙන සහ දැනෙන ඝෝෂාව නො'ඇසෙන අපූරු ගීත සන්ධ්‍යාවකින් බඹරකන්ද පිරිලා තිබුණා.ඒ නිසා ඒක මරු.හැබැයි රාමාගේ අනන්‍යතාවයන් එක්ක ඒ ප්‍රසංගය මදි.ප්‍රාසාංගික අතින් ඒක ඊට වඩා පොහොසත් කරන්න තිබුණා.
මට මතක් වුණා රාමා සහ අමිල තමන්ගෙ වචන හරඹවලින් යහපත් යැයි කියන්න පුළුවන් මනුස්ස ස්ථාවරයක් හදා ගන්න බැරි වුණ නුවන් නිරෝධ කියන අද වන විට අනන්‍යතාවය වේගයෙන් අහිමි කර ගනිමින් ඉන්න මනුස්සය (රාමාලගෙ පංතිවල) එකතු වෙලා පාසල වෙනුවෙන් කරපු සංගීත සන්දර්ශනය.ඒකෙ සෙට් එක කරල දුන්නෙ මම.මේ නුවන් සහ බඹරකන්ද ප්‍රසංගයේ පූරක වුණ දිනූප එදා මේ ප්‍රසංගයේ පූරකයන් හැටියට වැඩ කළා.ඒකෙ තිබුණු ප්‍රාසාංගික බව මීට ඉහළයි.නමුත් ගායනාමය වශයෙන් ගත්තම බඹරකන්දේ ඊට ඉස්සරහින් තිබුණා.ඒත් රාමාගේ අනන්‍යතාවයත් එක්ක අරගෙන මාර කැරකිල්ලක් කැරකෙන්න බඹරකන්දෙට ආකෘතිමය වශයෙන් වෙනස්කමක් දෙන්න පුළුවන් කියලා මට දැණුනා.හැම තැනම මිහිරි ගි බඹර පැණි වැගිරෙන විදිහට අලුත් ප්‍රාසාංගික අත්දැකිමක් කරන්න මේ වැඩේ පෝෂණය කරන්න පුළුවන්.
මම රාමාට කිව්වා.ඉඩක් ලැබුණොත් එදා රාමාව ලුම්බිණියෙන් තිබ්බ වගේම බඹරකන්දේ කියන සංගිත අත්දැකීමත් ප්‍රසාංගික වේදිකාව තුළ හරියටම කරකවන්න පුළුවන් බඹරයක් කරන්න මටත් දායක වෙන්න පුළුවන් වෙයි.
මේක ගැන මරු කියනව වගේම තව ටිකක් එහාට ගිහිං මරේ මරු වැඩක් කරන්නත් පුළුවන්.ඒක මා එක්ක නොකළට කමක් නැහැ.වෙන අලුත් පරම්පරාවෙ නිර්මාණ අධ්‍යක්ෂවරයෙක් එක්ක හරි කරපං.සංගීතයට ආසා කරන බහුතරය වෙනුවට ආදරය කරන බහුතරයක් හදන්නට සංගිත රසිකත්වයට වන්දනා කරන්න හොඳ වන්දනීය තැනක් බවට බඹරකන්දේ සංගීතය ආශ්‍රමයක් කළ හැකියි.
රාමා ට වගේම රාමාගේ ශ්‍රීමත් කොල්ලො ඔක්කොම ටිකටත් සුබ පැතුම්!

No comments:

Post a Comment